Euraudax 100km i Sydfrankrig

Vi har længe søgt efter en tur i det sydlige Frankrig, gerne i det tidlige forår, da vejret der formegentlig er bedre end i Danmark. Dette lykkedes i år, da vi i den internationale Audax kalender stødte på en tur med start i Precilhon, som er en forstad til Oloron-Sainte-Merie, en by 30 km sydvest for Pau som af alle Tour de France kendere kaldes for ”porten til Pyrenæerne”.

Efter en længere og meget kreativ korrespondance med arrangøren, fik vi de oplysninger der var nødvendige for at planlægge rejsen dertil. Vi er ikke så gode til Fransk, og Franskmændene er bestemt heller ikke gode til Engelsk så Google translate er blevet benyttet flittigt.

Da rejsen dertil foregik med bil, fly, 2xbus, fly, bus, tog, bil og det samme hjemad, afsatte vi en hel dag til både udrejse samt hjemrejsen. Vi valgte at overnatte i Pau, en meget smuk by, hvor vi brugte nogle timer på sightseeing, inden vi lørdag middag tog toget til Oloron, hvor arrangøren var så venlig at afhente os på stationen. Vi var lidt spændte på at se startstedet, da vi faktisk ikke havde fået en eksakt adresse på denne. Det viste sig at være et lille forsamlingshus, hvor toilettet var i en lille bygning i haven, lidt primitiv men det fungerede. Ved ankomst til startstedet var der intet salg af nogen art, så vi spekulerede derfor på, hvad turen så kunne byde på af forplejning.

Turen startede kl. 15, og var sammensat af 4 sløjfer på hver 25 km, så vi kom ikke så langt omkring, hvilket desværre resulterede i en del genbrug af ruten. Området var meget flot med bløde bakker og flotte udsigter, blandt andet til de snedækkede tinder på Pyrenæerne, hvilket vi fik rig lejlighed til at nyde i de lyse timer som var på første og sidste sløjfe. Vores bekymring angående forplejning var dog uden grund, da der på de små rastepladser var et rigt udvalg af chokolade, frugt, kage, kiks, sandwich, kaffe, the, vand, sodavand mm., og allerede på første hovedrast efter 25 km. fik vi serveret en 3 retters middag med vin ad libitum til. Dog var der ikke nogen der drak hverken hele eller halve flasker, da det åbenbart var et seriøst sportsarrangement vi var kommet til. Vejret var under hele turen rigtigt godt vandrevejr med 15-20 grader om dagen og 5-10 grader om natten, tørvejr og næsten vindstille.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter turen blev der serveret hors d’oeuvres (små pindemadder uden pinde) med vin og øl, alt imens vandrelederen holdt afskedstale, og alle blev kaldt op og fik uddelt diverse belønninger. Vi var da også ved at overveje om vores håndbagage nu også kunne overholde vægtgrænsen da vi fik både pokaler, T-shirts, rygsække, kuglepen, nøglering, billeder samt en stor æske chokolade med hjem. I starten troede alle de andre deltagere at vi var fra Belgien, hvilket da også ville have været mest naturlig, men da redaktøren fra Audax Frankrig, som også var med på turen, fandt ud af at vi var fra Danmark ville han skrive en artikel i deres blad om turen, og ville gerne have nogle af vores billeder med heri, så vi udvekslede lige mail adresser inden vi blev kørt til toget.

Tilbage på hotellet i Pau og efter et tiltrængt bad og en times søvn gik vi ned i byen for at nyde en velfortjent drink på en fortovscafe med en formidabel udsigt til bjergene i et pragtfuldt sommervejr. Mandag kunne vi lige nå et par timers byvandring i Pau, ja benene var faktisk rimelige friske, inden vi skulle på en langvarig hjemrejse.