Houffalize - Plombieres

I weekenden d.17-19 dec. var vi en større gruppe danskere i Belgien for at deltage i henholdsvis en kort og en lidt længere ’julemotionstur’. Her er beretningen om den lange udgave på 110km.

Turen foregik i Ardennerne i det østlige Belgien og starten var i år i Houffalize, en lille by tæt ved grænsen til Luxembourg. Der bliver skiftet retning hvert år så de lige årstal går man mod nord og ulige mod syd. Turen er ført hele vejen i 5 grupper med forskellig hastighed, hurtigste hold med 6,7 km/t og langsomste med 6,0 km/t. Planen var at vi skulle følges 7 personer, så derfor valgte vi hjemmefra at vi skulle gå på 6,2 km/t holdet. Men kong vinter skulle sætte sit præg på dette da 2 personer ikke kom fordi Frankfurt lufthavn var lukket og andre 2 da deres fly fra København blev aflyst. Herefter var vi 3 danskere tilbage, Leif, Michael samt undertegnede. På startstedet mødte vi dog yderligere 3 fra Danmark.

Det vidste sig at det ikke kun var danskere der var blevet forhindret i at møde til start da 41 personer af den ene eller anden grund udeblev og vi blev derfor kun 96 deltagere fordelt på de 5 hold. Vores hold bestod kun af 16 personer og dette resulterede i at vi havde god plads på rastepladserne, siddepladser til alle og ingen ventetid.

Holdene startede med ca.10 min interval hvilket betød at vi startede fredag aften kl. 19:30 så mørket var faldet på, sneen gjorde dog at det aldrig blev helt mørkt. de sidste par dage var faldet 20-30cm sne i området og derfor var underlaget på det meste af ruten sammenkørt sne/is. Da jeg ikke er den store vintergænger havde jeg kun mine glatte gummisko med. Det kan ikke anbefales på sådan et underlag da jeg det meste af ruten skulle arbejde lidt mere for at holde farten samtidig med at når det gik ned af bakke skulle passe på ikke at falde. Jeg fik det da også at føle da vi ikke havde gået mere end 20-30 km inden mine lårmuskler var hårde som sten, men med lidt udstrækning og benene lidt opad på nogle af rastepladserne gik det alligevel. Vi skulle faktisk helt ud omkring 75 km inden vi så de første og eneste 5 km bar asfalt! Rastepladserne skiftedes mellem at være udendørs fra et bagagerum til indendørs i en sal hvor forplejningen i øvrigt var udmærket. Ca. halvvejs skulle vi igennem den værste del af turen. En 5 km lang strækning på en meget kuperet og ujævn skovsti belagt med 30-40 cm uberørt sne, bortset fra de spor som de andre deltagere havde efterladt sig, igen ikke ideelt for sportssko uden mønster.

Ved 8 tiden om morgenen begyndte det at lysne og vi kunne begynde at nyde den smukke natur med de flotte udsigter der er i denne del af Belgien. Vi kunne også begynde at se hold 3 som gik kun et par hundrede meter foran os, dette skyldes nok mest at vores guide gik lidt hurtigere end planlagt. Men kort tid efter kom der lige en ’ekstra’ genever rast til os, så var der orden i feltet igen.

Leif, som havde gået med ’snekæder’ på næsten hele turen, var begyndt at kunne mærke at de strammede lidt om hælen og derfor var han så venlig at overlade dem til Michael og mig de sidste 25 km af turen, det var en utrolig befrielse at kunne gå frit næsten uden at tage hensyn til underlaget, tak for det.

Efter en hurtig øl i målet i Plombieres tog vi toget til Brussel, hvor vi tog ud og spiste med nogle af dem der havde været på en lidt kortere juletur.

Alt i alt et godt arrangement, god forplejning, rimelig rute, bortset fra tidligere omtalte skovstrækning som jeg ikke mener hører til en natvandring, en del lange bakker, jeg tror den længste var tæt på 8 km. lang, så vær i god træning hvis i får lyst til at deltage til næste år.