4TH KOREA 100 KM WALKING CHALLENGE

Efter flere års overvejelser besluttede jeg mig for at prøve en ny 100 KM.
Og dette skule være 4th Korea 100 KM Walking Challenge i Wonju i Sydkorea.
Jeg havde hørt om turen i forbindelse med den årlige IML tur i Wonju, og da vi altid har syntes enormt godt om Korea måtte den tur simpelthen prøves.

Mette havde i den forbindelse meldt sig frivilligt til at tage med som turist. Vi tog af sted
fredag den 9. april med Emirates via Dubai, hvor vi havde et stopover på 2 dage til at udforske byen.
Det var en meget varm fornøjelse med 38 graders varme, hvor vi bl.a. fik besøgt verdens højeste bygning.

Efter 2 dage i Dubai fortsatte vi med nat fly til Seoul ,hvor vi legede turister i 3 dage inden turen fortsatte til Wonju.

Wonju er en større provinsby med ca. 300.000 indbyggere beliggende ca. 140 km fra Seoul.
Efter ankomsten til Wonju besøgte vi det lokale marked, inden vi spiste aftensmad på en af vores
stamrestauranter inden aftenen blev afsluttet med en øl på Wabar.

Efter en sen gang morgenmad begav vi os ned til startstedet lørdag middag, hvor vi blev modtaget med åbne arme. Kl. 14.00 var vi ca. 250 deltagere, som stod klar til start herunder 6 Japanere og 1 enkelt Europæer....... Vejret var perfekt med solskin, da vi startede og de havde lovet tørvejr på hele turen, men ned til 2 grader om natten.

Den første del af turen gik igennem udkanten af Wonju, inden vi kom ud i mere landlige omgivelse med rismarker i rigelige mængder. Der var enkelte bakker på turen, men ingen ondskabsfulde af slagsen. Der var 27 km ud til første rasteplads så alle deltagere havde fået udleveret en flaske vand inden starten. Derudover var der også muligheder for at købe noget hos de lokale købmænd i løbet af de først 15-20 km. Det var ligeledes nævnt i programmet, at de anbefalede man havde lidt let forplejning med i rygsækken.

De første 27 km blev tilbagelagt på ca. 4 timer i selskab med en koreaner som talte fantastisk godt engelsk. Vi ankom til rasten ca. kl. 18.00, hvor der blev serveret aftensmad.  Aftensmaden bestod af en rimelig krydret oksekøds suppe og ris samt forskelligt tilbehør, herunder selvfølgelig Kimchi.  Efter en god 1/2 times rast gik det videre frem til næste rasteplads, som lå 37 km ude hos en lokal købmand. Det var nu så småt begyndt at blive mørkt, så rastepladsen blev også brugt til
at iføre mig refleksvest, lige som alle deltagere fik at vide, at de herfra skulle tænde den ved starten udlevere røde lygte og fastgøre den på deres rygsæk. Herefter blev det rimelig hurtigt mørkt og stille og roligt koldere, så jeg var begyndt at glæde mig til at komme lidt indendørs, da jeg ankom til 1/2 vejs rasten godt 49 km ude, men her blev jeg skuffet, da denne rast kun bestod at et telt, hvor
der blev budt på varm kaffe eller te samt nogen snacks. Jeg havde umiddelbart forventet at spendere en lille time på denne rast, men da det ikke var indendørs, blev det kun til 20-25 minutter.

Nu var det blevet rigtig mørkt og de næste 25 km frem til morgenmads rasten skulle i princippet bare overstås, helst uden alt for store søvnproblemer. Frem til morgenmads rasten var der indlagt 2 mindre rastepladser. På den første af disse 56 km ude, blev der serveret en rigtig lækker suppe, så til trods for at den var udendørs, gik der næsten 1/2 time her.

Den næste rasteplads 66 km ude var bare en mindre vandpost, men samtidig kom vi igennem en rimelig stor by, hvor der lå en masse 7-eleven eller lign. Butikker, som alle havde døgnåbent, så der var rigelig mulighed for ekstra forplejning. Jeg gik dog forbi disse forretninger, men pludselig kom formanden kørende op på siden af mig og kaldte på mig. - Men han må uden tvivl have taget fejl af mig og en anden, for han stak en øl ud af vinduet til mig.........Eller også kendte han mig alligevel :-)

Langs med hele ruten var der i øvrigt rigeligt med bus stoppesteder med siddepladser, hvor man havde mulighed for at indlægge en lille privat rast, hvis man syntes der var lidt for langt mellem rastepladserne. Denne mulighed gjorde jeg brug af på den næste etape frem til morgenmadsrasten, da søvnen var begyndt at gøre sit indtog, dog uden at det blev rigtig slemt, men det var nu alligevel rart med en lille ekstra rast, da der ikke havde været siddemuligheder på den sidste vandrast.

Omkring kl. 04.00 ankom jeg til morgenmadsrasten 76 km ude. Dette var inde på en rigtig hyggelig restaurant, hvor der var dejlig varmt i modsætning til udenfor hvor det kun var få graders varme. Jeg var noget spændt på morgenmaden, da asiatisk morgenmad normalt ikke er min stærke side, men blev glædelig overrasket, da den bestod af en rigtig lækker kylling suppe samt selvfølgelig ris og Kimchi.

Varmen inde på restauranten fik til gengæld også vækket manden med hammeren, og han fandt mig lynhurtigt. Så det resulterede i at jeg lagde mig ned på det dejligt varme gulv og sov 40-45 minutter, inden jeg fortsatte ud i kulden. Og det var så sandelig koldt at starte ud igen, så det var om at få alt disponibelt tøj på. Heldigvis var det også begyndt at lysne en smule.

Der var 13 km til næste rasteplads, så endnu engang gjorde jeg brug af et bus skur, inden jeg nåede næstsidste rast, som også var indendørs og hvor der endnu en gang blev serveret varm kaffe og te samt et stykke chokolade.

Det var nu også blevet helt lyst, så efter en forholdsvis kort rast fortsatte jeg langs Han floden frem mod sidste rast, som lå 2 km før mål. Mette havde på forhånd sagt, at hun ville gå mig i møde ud til sidste rast, så hun sad pænt og ventede da jeg ankom kl. 09.00. Det sidste stykke af ruten gik ind igennem Wonju med en masse trafiklys, som skulle passeres inden Wonju stadion var nået kl. 09.20.

Det faktum, at jeg var eneste europæer, gjorde at jeg på det meste af turen var i centrum hos 2 af de 3 TV hold, som var ude for at dække arrangementet. Det var kun på det deciderede nat stykke, at de ikke fulgte deltagerne rundt på ruten.

Resultatet af deres arbejde resulterede i 3 udsendelser på hver ca. 1/2 time på de forskellige fjernsynskanaler.  Så man må nok sige, at der er noget mere fokus på denne form for arrangementer i Korea, end vi er vant til i Europa.

Efter at hver enkelt deltager kom i mål, fik man på højtidelig vis overrakt sit diplom og hængt en medalje om halsen med efterfølgende fotosession.

De 7 udenlandske deltagere samt Mette blev alle inviteret til middag sammen med formanden for Korea Walking Federation søndag aften. Men der måtte vi desværre beklage og sige, at det kunne vi desværre ikke, da vi skulle flyve hjem samme aften.

Efter at vi havde siddet og nydt et par glas af den lokale risvin samt en enkelt øl tog jeg tilbage til hotellet for at få et bad samt 1 time på øjet. Derefter var det tid til lidt at spise, inden vi kl. 17.00 tog bussen til lufthavnen, da vi skulle med et fly kl. 23.55 til Frankfurt via Dubai.

MEN da vi ankom til lufthavnen omkring kl. 20.00 fik vi en lang næse, da alle fly til Europa var annullerede på grund af vulkan udbruddet på Island. De ville ikke engang lade os komme til Dubai, så i stedet for at sidde og slappe af i lufthavnen, fik vi pludselig travlt. Først skulle vi have fat i flyselskabet, som ikke kunne sige ret meget, bortset fra at alt var for egen regning. De ville ikke betale hotel m.m. da annulleringen skyldtes en naturkatastrofe. Derefter skulle der findes et hotel og så ellers retur til Seoul. Så vi var først tilbage i Seoul kl. 23.00, stadig uden at have fået aftensmad, så pludselig var kl. 01.00, inden en velfortjent nattesøvn kunne påbegyndes.

Der gik derefter 6 dage, inden det lykkedes os at komme med et fly hjem, men det er en helt anden historie, som jeg vil spare jer for.

Alt i alt var 100 km turen helt klart en oplevelse, som jeg er klar til at gentage igen om et par år. Det skal i denne forbindelse også nævnes at afmærkningen på hele turen var perfekt. På intet tidspunkt var der tvivl om hvilken vej man skulle gå. Stort set hele turen (90 pct.) var i øvrigt på landevej, men med meget begrænset trafik.

Så hvis der er nogen, som har mod på en anderledes 100 km i totalt fremmede omgivelse kombineret med et par dages ferie i Korea, så er jeg klar til at tage af sted igen i 2012. Med lidt held kan en retur billet til Seoul fås for ca. kr. 5.000 og både hoteller og det generelle prisniveau i Korea er lavere end i Danmark, så sådan en tur behøver ikke at koste en mindre formue. - Så hvis der er nogen, som er blevet fristet, kan I jo give mig et praj.