Euradaux 100km i Brakel Belgien

Fredag den 7. maj fløj Søren og jeg til Belgien for at gå en 100km i en lille by som hedder Brakel,

Og er beliggende i udkanten af de flamske ardenner sydvest for Brussel.

Turen startede lørdag den 8. maj, og vi havde taget en overnatning i Ronse, som vi hurtig blev enige om den var en soveby. Der skete bare ingenting, men vi fik slappet af og en god nattesøvn. Lørdag tog vi bussen til Brakel og fandt hurtigt startstedet, som var en sportshal. Det var en euradauxtur og der var 4 sløjfer af 25 km, således vi efter hver sløjfe kom tilbage til startstedet, hvor der var god plads. Vi startede kl. 11 og sluttede kl. 07.00 næste morgen

Normalt går man med 6 km i timen, men føreren på denne tur havde godt nok travlt på de 2 første sløjfer, og der skulle gås til for at følge med og flere gange skulle vi ind på små stier i enmandskolonne, måske ikke helt smart med ca. 100 deltager. På de 2 sløjfer om natten var tempoet

mere stabilt og det var mest på asfalt og grusveje.

Turen var til gengæld lagt i et smukt og kuperet terræn, og foråret var noget længere fremme dernede end herhjemme. Det var skyet og halvkoldt men ingen regn. Vi fik god forplejning og rastepladsfolkene var meget søde og hjælpsomme. Der var indlagt en ekstra rast 5 minutter før mål, hvor der blev serveret genever.

Vi troede vi kunne komme i bad efter turen. Det var jo en sportshal, men nej ingen bad, og det er ret klamt. Vi tog ind til Brussel mmed toget og på stationen betalte vi 2 euro for at låne handicaptoilettet, så vi kunne blive vasket lidt, inden vi begav os ud i byen. Vores fly fløj kl. 17 og det er ret hårdt at skulle holde sig vågen så længe efter en 100km tur, og vi tog da også lige en lille ”morfar” på en bænk på torvet i Brussel. Vi kunne simpelthen ikke holde os vågne.

Ellers hører turen absolut til et af de bedre arrangementer, som vi sagtens kan anbefale andre at tage på.